Grafisch element EP&C header
Grafisch element EP&C header ingeklapt
Grafisch element EP&C header ingeklapt

Your Business First

OCTROOIEN | MODELLEN

Blog | Top 3 manieren om te verdienen aan octrooi | Octrooibureau EP&C

Top_3_manieren_om_te_verdienen_aan_octrooi.jpg

Een octrooi beschermt uw technische uitvinding. Uw concurrenten mogen die niet gebruiken zonder uw toestemming. Dat verstevigt uw marktpositie aanzienlijk. Er zijn nog andere aspecten aan een octrooi die geld op kunnen leveren. De Top 3 die ik graag met u deel luidt als volgt:

1.   Licentie

U bent eigenaar van een octrooi of een patent. Dan kunt u dit voor u aan het werk zetten door het aan een of meer andere partijen in licentie te geven. U geeft daarmee de licentienemer toestemming om uw uitvinding te produceren, te verkopen of toe te passen.

Dit uiteraard tegen een overeen gekomen vergoeding. Licenties kunnen per markt, per land of per toepassingsgebied worden verstrekt. Ze kunnen de octrooihouder ook op een andere manier van dienst zijn. Bijvoorbeeld om toegang te krijgen tot een afzetmarkt of land waar u zelf niet zo gemakkelijk binnenkomt.

Een mooi voorbeeld van een bedrijf dat succesvol licenties heeft ingezet is IPN Group in Nederland. Het bedrijf ontwierp een dispenser met koppeling voor navulzakjes. Met de opbrengst van het octrooi daarop kon IPN zelf internationale productiefaciliteiten oprichten.

Ondertussen is het bedrijf uitgegroeid tot een internationaal opererend concern dat dispensers en koppelingen voor vloeistofverpakkingen maakt met als afnemers als L’Oréal, Coca-Cola, Heinz, Remia, Nestlé en Danone.

2.   Binnenhalen financiers

Een octrooi is een probaat middel om investeerders over de streep te trekken voor wie financiering zoekt voor de productie en het op de markt brengen van zijn nieuwe vinding. Banken zijn bij financieringsbeoordelingen bovenmatig geïnteresseerd in de exclusiviteit van een product en dus in het octrooi dat daarvoor de nodige bescherming biedt.

Een andere financieringswijze die succesvol kan zijn is crowdfunding. De consument laat zich bij het besluit om deel te nemen leiden door de mate van exclusiviteit van het product.

Veel tot de verbeelding sprekende uitvindingen, doorgaans van particulieren, worden via deze inzamelingswijze op de markt gebracht. Variërend van de slimme motorhelm vol gadgets van Skully Systems tot ClickTight, een simpel kliksysteem dat voorkomt dat schoenveters losraken.  

3.   Marketinginstrument - patent pending

In de Verenigde Staten is het gebruikelijk om bij een product de term ‘patent pending’ te vermelden als er een octrooi voor is aangevraagd. Iedereen weet dan dat we hier met niet minder dan een innovatief product te maken hebben. Dat maakt het net even iets aantrekkelijker en dat is natuurlijk een interessant marketinginstrument.

Het product wordt daarmee exclusiever en dat rechtvaardigt doorgaans een hogere consumentenprijs. Naar verluidt verkopen producten ook beter met de toevoeging van ‘patent pending’. Ook in Nederland staat niets in de weg om in marketinginformatie te vermelden dat een product geoctrooieerd is om zo het innovatieve en exclusieve karakter ervan te benadrukken.

New Call-to-action

Onderwerpen: TOP 3, OCTROOI, INNOVATIE