Columns

Willy Wortel

 

 
Praktijk

De meeste mensen die ik spreek hebben op het gebied van octrooien een beeld dat niet overeenkomt met de werkelijkheid. Een daarvan is dat velen denken dat alleen op de meest sensationele uitvindingen patent aangevraagd kan worden. Oftewel revolutionaire en zeer vernieuwende producten of productiemethodes. Maar in de praktijk is dat toch anders.


 

Geneeskracht van honing

Ruwweg zijn de aanvragen die bij ons binnenkomen onder te verdelen in drie categorieën. De eerste behelzen inderdaad de echte uitvindingen. Iets dat een enorme sprong voorwaarts betekent. Zoals een nieuw geneesmiddel waar veel patiënten baat bij hebben. Of een apparaat dat heel veel energie bespaart. Of sterker nog: dat ergens energie uit weet te winnen. Dit soort aanvragen komt echter maar zeer zelden voor. Dan zijn er de ideeën die kansloos blijken. Zo wilde iemand octrooi aanvragen op honing in verband. Dit zou de genezing van een wond bevorderen. Maar de geneeskracht van honing is al sinds de oudheid bekend, dus zo’n aanvraag maakt bij de Octrooiraad geen schijn van kans. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld patent op yogahoudingen. Wanneer iets onhaalbaar is, zullen wij altijd ‘nee’ verkopen.


 

Kleine verbeteringen

Veruit de meeste octrooiaanvragen die bij ons binnenkomen zijn echter kleine verbeteringen van reeds bestaande producten, systemen of productiemethodes. Denk aan schaphouders in een kledingwinkel, die ervoor zorgen dat een plank net iets beter blijft zitten of niet zoveel wiebelt. Voor velen bekende kleine aanpassingen die tot een octrooi hebben geleid, zijn bijvoorbeeld de inkeping in beschuitjes, waardoor je het beschuitje makkelijk uit de rol kunt halen. Of een gaatjespatroon voor een houder voor koffiepads. De bescherming van de Senseo koffiezetapparaten is deels gebaseerd op dat gaatjespatroon. Een van de octrooien die spelen in de wereld van de beertender en concurrenten is het onder druk brengen van bier door dit in een zak te verpakken en van buitenaf op de zak te drukken.


 

Voordeel

Deze verbeteringen op bestaande producten lijken misschien minder spannend en sensationeel. Maar ze kunnen - hoe klein ook - voor producenten een enorm voordeel op de markt zijn. Het biedt ze bijvoorbeeld de mogelijkheid de concurrent net dat benodigde stapje voor te zijn. Kortom, mensen hoeven geen Willy Wortel te zijn om een octrooi te kunnen aanvragen. Net als zo vaak, zijn het bij octrooien juiste de kleine dingetjes die het hem doen.


 

De Technologiekrant - Juli 2007



  Holger Seitz, M.Sc. (Dutch & European Patent Attorney (associate partner))

EP&C, Postbus 3241, 2280 GE RIJSWIJK, tel (070) 414 54 54, fax (070) 414 54 99, http://www.epc.nl