Grafisch element EP&C header
Grafisch element EP&C header ingeklapt
Grafisch element EP&C header ingeklapt

Your Business First

OCTROOIEN | MODELLEN

Amerikaans octrooibureau stimuleert MVO

Amerikaans_octrooibureau_stimuleert_MVO.jpg

Helpen van minder bedeelden kan wel degelijk hand in hand gaan met het systeem van bescherming van intellectueel eigendom. Om dit te onder de aandacht te brengen en te stimuleren heeft het Amerikaanse octrooibureau USPTO het programma Patents for Humanity gelanceerd.

Dit bureau stimuleert bedrijven die hun octrooien maatschappelijk verantwoord inzetten. Dit doen zij onder andere door bedrijven in verschillende categorieën te eren als winnaar van het Patents for Humanity programma.

Extra vitamine A

Dit jaar viel onder andere het Golden Rice Project in de prijzen. Dit samenwerkingsverband heeft een rijstsoort ontwikkeld met extra vitamine A. Veel kinderen in Azië hebben gebrek hieraan, waardoor ze blind kunnen worden of zelfs overlijden. Door de rijst te octrooieren, werd het mogelijk om met commerciële partners samen te werken. Zij kregen een licentie in ruil voor hulp bij het gratis beschikbaar maken van Golden Rice voor de minderbedeelden. Verschillende Aziatische landen verbouwen inmiddels deze rijstsoort. 

Tuberculose

Andere winnaars zijn onder meer farmaceutisch bedrijf Novartis en American Standards Brand. Novartis heeft zijn met octrooien beschermde kennis op het gebied van bestrijding van tuberculose ter beschikking gesteld aan non-profit organisatie TB Alliance, dat oplossingen zoekt voor het voorkomen en bestrijden van tuberculose. American Standards Brand is een partnerschap aangegaan met onder meer Unicef en heeft meer dan 700.000 van haar inventieve toiletten uitgedeeld in ontwikkelingslanden. Deze toiletten zijn zodanig ontworpen dat ze bijdragen aan het voorkomen van verspreiding van ziekten.

Uitkomst in ontwikkelingslanden

Nederlands en Europees octrooigemachtigde Mark Jolink van EP&C juicht het toe dat bedrijven hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen door intellectueel eigendom beschikbaar te stellen. “Ook in Nederland zie je daar voorbeelden van. Zo heeft de Vrije Universiteit in het verleden een bril ontwikkeld die de drager zelf op de juiste sterkte kan instellen. Dat is een uitkomst in ontwikkelingslanden. Door dit soort uitvindingen te beschermen kan de eigenaar juist dit soort kennis ter beschikking stelling zonder dat derden ermee aan de haal gaan om de vinding commercieel te exploiteren. Zo kan de eigenaar dus ook besluiten er charitatieve doelen mee te ondersteunen”, aldus Jolink.

Van gedachten wisselen met Mark Jolink over octrooien en MVO? Dat kan via e-mail.

Onderwerpen: Life Sciences, Octrooi, Column, Innovatie