Your Business First

OCTROOIEN | MODELLEN

Globaal herinneringsbeeld kan consument verwarren

Globaal_herinneringsbeeld_kan_consument_verwarren.jpg

Een succesvol consumentenartikel krijgt in de supermarkt doorgaans al snel navolgers. Gelijksoortige producten van de concurrent krijgen een zo goed mogelijk gelijkend, maar net even ander jasje aan. Het is dan aan de rechter om te zeggen of het nog net kan, of dat de concurrentie te ver is gegaan.

Onlangs was de verpakking van groene thee de inzet van zo’n rechtszaak. De Franse KLY Groupe produceert al geruime tijd dergelijke thee in een verpakking met een afbeelding van een sleutel en indrukwekkende Chinese karakters. Het Nederlandse Sano Benelux legde daar een ander doch goed gelijkend doosje met de eigen groene thee naast.

Uitzondering op de regel

Dat mag niet, oordeelde de voorzieningenrechter. De illustraties zijn op detailniveau weliswaar verschillend, maar het globaal herinneringsbeeld poetst die verschillen weg. Dat brengt de consument in verwarring. Toch is er een uitzondering op de regel van dit globale herinneringsbeeld. Als de op elkaar lijkende producten bij elkaar in het schap van de supermarkt staan, of naast elkaar op de menukaart, dan geldt dit argument niet. De consument is dan immers in de gelegenheid de verschillende verpakkingen goed te vergelijken.

Keurig in het gelid

Wellicht dat in de zaak van KLY Groupe en Sano Benelux de voorzieningsrechter vergeten was dat deze uitzondering van toepassing kan zijn. Want doorgaans staan alle doosjes thee van verschillende merken keurig in het gelid, naast elkaar in het schap van de super.

Onderwerpen: Column, Merkrecht