Your Business First

OCTROOIEN | MODELLEN

Inrichting Applestore is nu geregistreerd merk

Inrichting_Applestore_is_nu_geregistreerd_merk.jpg

Apple mag de inrichting van de eigen winkels wel degelijk als merk registreren. Dit stelt het Europese Hof van Justitie in het hoger beroep dat Apple had aangespannen, nadat enkele Europese merkenbureaus hadden geweigerd de winkelinrichting vast te leggen als merk.

Apple ziet steeds vaker dat niet alleen haar apparatuur, maar ook haar winkels naadloos illegaal worden gekopieerd. Zo zijn er in China tal van nagemaakte Applestores die nagemaakte iMacs en IPhones in de schappen hebben liggen. Pikant detail is dat zelfs de medewerkers van dergelijke kopiewinkels ervan overtuigd zijn dat ze bij het Amerikaanse concern in dienst zijn.

Klanken en geuren

Volgens merkgemachtigde Marc van der Velden van octrooibureau EP&C is de uitspraak van de Europese rechter minder verrassend dan die op het eerste gezicht lijkt. “Je kunt meer registreren dan je denkt. Je moet daartoe twee vragen beantwoorden. Ten eerste, kan iets überhaupt een merk zijn? Zo ja, is het dan ook te registreren? In principe kan alles een merk zijn, mits het publiek het als een merk herkent of ervaart. Dat opent de weg om niet alleen een merknaam of logo, maar ook klanken, geuren, hologrammen, 3D-structuren en complete winkelinrichtingen als merk vast te leggen”, aldus Van der Velden.

Versgemaaid gras

Hij noemt als voorbeeld een tennisballenfabrikant die had bedacht om ballen de geur van versgemaaid gras te geven. “Dat is uiteindelijk geweigerd als merk omdat niet duidelijk werd hoe je een geur kunt registreren. Daar is nog geen methode voor, er is geen duidelijke scheikundige formule voor een geur en ook is het niet eenvoudig om er bijvoorbeeld een monster van te bewaren. Laat staan dat je een geur reproduceerbaar kunt beschrijven. Wellicht dat hier ooit nog een oplossing voor komt. Hetzelfde zag je met kleuren. Die bleken letterlijk te vervagen in de archieven van het merkenbureau. Later zijn daar sluitende registratiesystemen voor gekomen met RAL- en Pantonekleurcodes.”

Tekeningen en foto’s

In het geval van de Applestores is voldaan aan de twee basisvoorwaarden voor registratie, zegt de EP&C-gemachtigde. “Apple heeft onderzocht dat mensen hun winkels meteen herkennen als Applestores, ook als daar alle Applelogo’s uit zijn verwijderd. Registreren van de winkelinrichting is met tekeningen en foto’s evenmin een probleem. Dus is de uitspraak van het Europese Hof van Justitie voor de merkenbranche geen grote verrassing.”

Onderwerpen: Column, Merkrecht