Grafisch element EP&C header
Grafisch element EP&C header ingeklapt
Grafisch element EP&C header ingeklapt

Your Business First

OCTROOIEN | MODELLEN

Langer houdbare wijn in nieuwe kruiken

Langer_houdbare_wijn_in_nieuwe_kruiken.jpg

De inhoud van een halve fles wijn tot zes weken na opening buiten de koelkast in goede conditie bewaren. Dat beloven de ontwikkelaars van de Demivin, een wijnkaraf met de inhoud van een halve fles wijn, 375 ml. Een nieuw systeem verwijdert de zuurstof en sluit de karaf drukneutraal af.

Bedenkers zijn de designers Jaap Huijgen en Odin Visser, die een oplossing zochten om wijn voor een langere periode in een fraai vormgegeven fles te bewaren. In de Demivin is een halve fles wijn na opening te herbottelen. De slimme dop, waarop door EP&C octrooi is aangevraagd, verwijdert de lucht en dus de zuurstof die wijn laat bederven, en sluit de karaf op het juiste moment af.

Afwasbaar etiket

Met het bottelen van een halve fles in de nieuwe karaf is dus twee keer binnen een bepaalde periode van een fles mooie wijn te genieten. De karaf is voorzien van een afwasbaar etiket waarop bijvoorbeeld botteldatum en type wijn genoteerd kunnen worden. Behalve reguliere wijnen zijn ook sherry en port te bottelen in de Demivin. De periode waarbinnen wijn goed blijft is mede afhankelijk van onder andere de hoeveelheid fruit, de structuur en de leeftijd van de wijn. Het grote verschil met een bestaand bewaarsysteem zoals Vacuvin is dat dit laatste systeem al na een paar dagen het vacuüm in de fles verliest. Het formaat van een reguliere wijnfles is daarvan de oorzaak. Mousserende wijnen zijn niet te bewaren, ook niet in de Demivin. 

Kickstarter

De ontwerpers willen de productie van de Demivin via crowdfundingwebsite Kickstarter financieren. De actie daarvoor is in december gestart. Als het streefbedrag van € 155.000 op 11 januari 2016 wordt behaald, komt het product medio 2016 op de markt. De karaf wordt van borosilicaatglas geblazen in Duitsland en de houten dop komt uit Spanje. Als het streefbedrag onverhoopt niet wordt bereikt, krijgen de deelnemers hun geld terug.

Onderwerpen: OCTROOI, Klantcase, INNOVATIE