Grafisch element EP&C header
Grafisch element EP&C header ingeklapt
Grafisch element EP&C header ingeklapt

Your Business First

OCTROOIEN | MODELLEN

Merken kunnen inburgeren

Merken_kunnen_inburgeren.jpg

Een merk kan inburgeren. Inburgering treedt op als een op zich niet onderscheidend merk door langdurig en intensief gebruik alsnog onderscheidend wordt. Een voorbeeld hiervan is Boer’n Yoghurt, dat producent Zuivelhoeve al vele jaren in een transparant emmertje op de markt brengt.

Zuivelhoeve kreeg het met Lidl aan de stok toen de supermarkt zelf Oma’s Yoghurt ging verkopen, in een nagenoeg identiek doorzichtig emmertje. Zuivelhoeve had de verpakking van Boer’n Yoghurt, waarin een laag vruchten op de bodem te zien is, als vormmerk gedeponeerd. Het is opmerkelijk dat dus ook de inhoud van een verpakking een rol kan spelen in het vormmerk.

Combinatie

De rechter besliste dat Lidl inderdaad inbreuk pleegde. De verpakking van Boer’n Yoghurt was op zich weliswaar niet erg onderscheidend, maar het gaat om de combinatie van transparante verpakking, inhoud en de zichtbare verhouding tussen de laag vruchten en de yoghurt daar bovenop.

Marktonderzoek

Zuivelhoeve kon marktonderzoek overleggen om aan te tonen dat Boer’n Yoghurt door de jaren heen wel degelijk onderscheidend was geworden, door inburgering. Het onderzoek produceerde indrukwekkende cijfers. Van een groep respondenten gaf 78,6 procent aan het product, waarvan de merkopdruk was verwijderd, wel eens te hebben gezien of gebruikt. Van deze ondervraagden wist vervolgens tweederde het emmertje te identificeren als product van Zuivelhoeve of als Boer’n Yoghurt. Voor de rechter was dat voldoende inburgeringsbewijs. Lidl werd ertoe veroordeeld Oma’s Yoghurt uit de schappen te halen.

Onderwerpen: Merknaam, Column, Modelrecht