Grafisch element EP&C header
Grafisch element EP&C header ingeklapt
Grafisch element EP&C header ingeklapt

Your Business First

OCTROOIEN | MODELLEN

Succesvol merkproduct als stervende zwaan

Succesvol_merkproduct_als_stervende_zwaan.jpgAan alles komt een eind, ook aan een octrooi. Een octrooi is een verleend recht om een product exclusief op de markt te mogen brengen. Doorgaans geldt dat recht voor twintig jaar in Europa. Het is een soort natuurwet dat, wanneer de einddatum van het octrooi van een succesvol merkproduct in zicht komt, de aanvallen van concurrenten heftiger en veelvuldig worden.

Het is een wat morbide beeldspraak, maar het is dan alsof de jakhalzen zich in steeds kleinere cirkels rondom hun prooi bewegen om uiteindelijk genadeloos toe te slaan. Een illustratief voorbeeld is Nespresso. Nestlé zette dit aluminium koffiecupje van meet af aan buitengewoon succesvol als exclusief product in de markt. Met een bijbehorend exclusief prijsniveau en dito distributiekanaal.

Gewoon bij de super

De capsule werd door zo’n 700 octrooien beschermd, het bijbehorende koffieapparaat telde circa 1700 octrooien. In de afgelopen jaren werd de aanval echter stevig ingezet in diverse landen, toen er zicht kwam op aflopende octrooibundels. Zo kwam Douwe Egberts als een van de eersten met een vergelijkbaar koffiecupje dat gewoon bij de super te krijgen was. Meerdere concurrenten die eveneens capsules voor de koffiemachine van Nespresso produceren, meldden zich eind vorig jaar met succes bij het Europees Octrooibureau om vervolgoctrooien aan te vallen.

Succesvol_merkproduct_als_stervende_zwaan2.jpg

Consument lachende derde

Een vergelijkbare cyclus maakten de Senseo-koffiepads van Douwe Egberts door. Na een succesvolle periode van exclusiviteit doken er meer en meer concurrerende pads op in de supermarkten. Die uiteraard een stuk voordeliger waren.

Naarmate de einddatum van het octrooi in zicht komt, verhardt de strijd zich. De consument is de lachende derde.

Onderwerpen: Octrooi, Merkrecht