Blog

Tijdgeest dicteert ook vormen en merken

A clear and bold header

Geschreven door EP&C

11 augustus 2015

    

Tijdgeest_dicteert_ook_vormen_en_merken.jpg

De tijdgeest kan van invloed zijn op de manier waarop we naar vormen en merken kijken. Een vorm kan veranderen van onderscheidend naar algemeen, maar ook andersom. Een rechtszaak over beschermen van de vorm van een likeurfles illustreert dit.

Een Duitse firma die de fles waarin zij bramenlikeur op de markt brengt als vormmerk wilde registreren, kreeg nul op het rekest. Dit omdat de vorm van de fles als niet onderscheidend genoeg werd beoordeeld. Ook in hoger beroep bij het Gerecht van Eerste Aanleg in Luxemburg ving het bedrijf bot, de flessenvorm is niet onderscheidend genoeg om een registratie en dus bescherming te krijgen.

Buitenissiger

Ook de relieftekst Echte Kroatzbeere op de fles kon daar geen verandering in brengen. De rechter ziet dat als slechts een aanduiding van de inhoud. Uit de merkenregisters blijkt dat dezelfde fles in 1964 nog wel voor registratie in aanmerking kwam. Dat geeft aan dat hoe buitenissiger de concurrentie doet met vormgeving, hoe minder kans je maakt om nog onderscheidend te zijn met je ontwerp.

Inburgeren

Op dezelfde manier zie je merken verwateren. Asfalt, cellofaan en kleenex waren vroeger onderscheidende merken, vandaag de dag zijn het algemene productbegrippen geworden. Andersom kan een algemeen begrip als marktplaats door het intensieve gebruik ervan promoveren tot een merknaam voor een succesvol internetbedrijf.

Opmerkelijk fenomeen

In het geval van de Duitse likeurfles deden zich nog een ander opmerkelijk fenomeen voor. De naam Echte Kroatzbeere werd door de registrerende instantie enige tijd geleden wel geaccepteerd als woordmerk. Dat is erg verrassend, want het gaat om een algemene productaanduiding die nu de status van merk heeft gekregen. Alsof je bescherming geniet voor de kreet ‘verse aardbeien’. We gaan er vanuit dat het een slip of the pen is.

EP&C

Geschreven door EP&C