Grafisch element EP&C header
Grafisch element EP&C header ingeklapt
Grafisch element EP&C header ingeklapt

Your Business First

OCTROOIEN | MODELLEN

Viagra houdt omzetdaling beperkt na wegvallen octrooi

Viagra_houdt_omzetdaling_beperkt_na_wegvallen_octrooi.jpg

De omzet van Viagra zit in een neerwaartse spiraal. Sinds het octrooi op de werkzame stof sildenafil in 2013 afliep zag producent Pfizer de verkoop van Viagrapillen gestaag teruglopen.

De concurrent kan met sildenafil aan de haal sinds het octrooi erop in de VS en Europa afliep in 2013. Alleen al in Nederland meldden zich prompt tal van producenten van erectiemiddelen op basis van die werkzame stof bij het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen, dat maar liefst 213 registraties met sildenafil goedkeurde. Uiteraard zag Pfizer de bui al aankomen, want het grootste geneesmiddelenconcern van de VS kwam ook zelf onmiddellijk met generieke en dus veel goedkopere erectiemiddelen onder de naam Sildenafil Pfizer en Verventi. Zo bezien heeft Pfizer gedurende de octrooiperiode, met het bouwen aan een sterk merk, zich terdege voorbereid op het moment dat het alleenrecht op sildenafil voorbij was.

Merkverwatering

Viagra is zo’n sterk merk dat een soortnaam is gaan vormen, vergelijkbaar met bijvoorbeeld Luxaflex voor verticale jaloezieën, Spa voor bronwater of Chocomel voor chocolademelk. Dit verschijnsel staat bekend onder de naam merkverwatering. Pfizer mag dan wel het alleenrecht op sildenafil kwijt zijn, de merknaam Viagra en de beroemde blauwe kleur en ruitvorm van de pillen blijven het intellectuele eigendom van het concern. Beide zijn als merk geregistreerd en daarmee voor onbepaalde tijd in bezit van Pfizer. 

 

Onderwerpen: Merknaam, Algemeen