Grafisch element EP&C header
Grafisch element EP&C header ingeklapt
Grafisch element EP&C header ingeklapt

Your Business First

OCTROOIEN | MODELLEN

Webwinkel voor eigen DNA op komst

Webwinkel_voor_eigen_DNA_op_komst.jpg

Het toonaangevende DNA-scanbedrijf Illumina opent in 2016 de webwinkel Helix waarin consumenten informatie over hun eigen DNA kunnen aanschaffen. De klant stuurt daartoe eenmalig speeksel op naar de webstore.

Vervolgens is via een app per gen informatie op te vragen over het eigen DNA. Zo kun je er bijvoorbeeld achter komen of je – net als topatleten – beschikt over het snelheids-gen. De informatie wordt voor een bedrag van vermoedelijk enkele tientjes gegeven, maar uitsluitend over dat specifieke gen.

Volledige DNA-scan

Bij de eerste aanvraag maakt Illumina een volledige scan van het DNA van de klant.  Zo’n volledige scan kost de consument nu meer dan duizend euro. De klant rekent per onderzocht gen af, de webwinkel gokt erop dat klanten terugkeren om ook andere genente laten onderzoeken, bijvoorbeeld over de aanwezigheid van een erfelijke hartziekte.

Medische informatiemacht

Google en Apple hebben eveneens aangekondigd met individuele DNA-scans te willen beginnen. Illumina heeft ten opzichte van de concurrentie het voordeel dat het de top vormt als het gaat om de kwaliteit van de DNA-scanners. Een omvangrijke DNA-database verschaft de eigenaar ervan veel medische informatiemacht en is dus veel geld waard. 

Onderwerpen: LIFE SCIENCES, OCTROOI, INNOVATIE