IK INNOVEER, MET WELKE IE-RECHTEN MOET IK REKENING HOUDEN?

U bent bezig met een innovatie en u wilt deze vermarkten. Maar u weet: ondernemen doet u niet in een vacuüm. Het spreekt voor zich dat u wilt kijken wie uw concurrenten zijn, hoe de afzetkanalen zijn ingericht en hoe het prijsniveau eruitziet. Een andere, erg belangrijke stap, is om ook de Intellectuele Eigendomsrechten in kaart te brengen. Het bepaalt uw positie in de markt en uw ondernemingsruimte.

Lees verder over met welke IE-rechten u rekening moet houden >

HOE KAN IK MIJN INNOVATIE BESCHERMEN?

Innovatie is een van de pijlers van uw bedrijf. Het is essentieel, maar prijzig, want de kosten komen vaak voor de baten. Gelukkig heeft u met uw nieuwste innovatie een gat in de markt gevonden. Een commercieel succes lonkt, dus wilt u het Intellectuele Eigendom vastleggen. De concurrent kijkt immers altijd mee. Maar hoe pakt u zulke bescherming goed aan?

Lees verder hoe u uw innovatie goed beschermt >

IK WORD NAGEMAAKT

Stel, u ziet een product op een beurs dat wel heel erg lijkt op wat u maakt of aanbiedt. Of u vindt op internet een fabrikant in China die uw product aanbiedt voor een veel lagere prijs. Er zijn veel manieren om erachter te komen, maar de meeste fabrikanten krijgen ermee te maken: uw product wordt gekopieerd.

Lees verder welke stappen u kunt zetten als u nagemaakt wordt >

IK WORD BESCHULDIGD VAN INBREUK

U ontvangt een brief van een concurrent vol ferme taal en juridische dreigementen. In die brief wordt u beschuldigd van inbreuk op iemands Intellectuele Eigendomsrechten. U wordt gesommeerd om al uw commerciële activiteiten direct te staken.

Lees verder wat u kunt doen wanneer u beschuldigd wordt van inbreuk >

HEB IK WEL DE JUISTE KEUZES GEMAAKT?

U heeft de afgelopen jaren een aardige portefeuille aan Intellectuele Eigendomsrechten opgebouwd. Toch twijfelt u soms of uw bescherming wel echt goed in elkaar zit en of u die rechten op de meest efficiënte manier inzet. Dat ene sleuteloctrooi mag in een rechtszaak absoluut niet onderuit gehaald worden door uw concurrent, maar is het octrooi daar wel sterk genoeg voor? En hoe zit het met die octrooien van tien jaar geleden? Moet u die nog steeds in stand houden, of leiden ze inmiddels tot onnodige kosten?

Lees verder over hoe u zeker weet of u de juiste keuzes heeft gemaakt >