Grafisch element EP&C header
Grafisch element EP&C header ingeklapt
Grafisch element EP&C header ingeklapt

Your Business First

OCTROOIEN | MODELLEN

Octrooistrategie: hoe blijf je de concurrentie voor?

Blijven innoveren - okt 24 - header nieuwsbrief in tekst

U heeft een innovatie ontwikkeld, de octrooiaanvraag is ingediend. Klaar is Kees! Dat zou kunnen. Maar kijk je vanuit strategisch oogpunt naar octrooieren, dan is Kees nog niet klaar. Een blog over het belang van blijven innoveren, juist na de octrooiaanvraag.

Vraag een nieuw octrooi aan voor publicatie van het vorige

Anderhalf jaar na het indienen van uw octrooiaanvraag wordt de inhoud ervan gepubliceerd. Uw innovatie is daarmee openbaar. Dat is geen probleem, omdat u – als het goed is – de eerste was die octrooi aanvroeg op het idee. U heeft dan gedurende een jaar vanaf de datum van indiening  het prioriteitsrecht zoals dat in ons vakgebied heet. Alleen in die anderhalf jaar zit u waarschijnlijk niet stil. Over het algemeen wordt een octrooi ingediend op een algemener product, techniek of werkwijze. Daarna volgen daar doorontwikkelingen op. U doet bijvoorbeeld verder onderzoek en ontdekt dat met een aanpassing de innovatie nog beter wordt. U doet er dan goed aan om opnieuw een octrooiaanvraag in te dienen, maar wel voordat uw eerste aanvraag gepubliceerd wordt.

Blijf de concurrent voor

Waarom nou binnen die anderhalf jaar, dus voor de publicatie van het eerste octrooi? Omdat wanneer uw innovatie bekend wordt, concurrenten dus ook weten wat u aan het doen bent. Zij kunnen vervolgens verbeteringen aanbrengen en daar een octrooi op aanvragen. Nu kan dit niet zomaar, daar zitten wel voorwaarden aan verbonden. Toch neemt dat niet weg dat u zelf de leiding wilt houden op de doorontwikkeling van uw innovatie. Een sterke strategie om een octrooiportfolio op te bouwen is dus om verder te gaan met innoveren en daar octrooi op aan te vragen. Tegen de tijd dat de concurrent weet wat u aan het doen bent, heeft u dan al een nieuwe aanvraag in de zak, die op dat moment nog niet gepubliceerd is. Zo blijft u de concurrent voor.

Nieuw, maar niet inventief

Er is nog een voordeel van een nieuwe octrooiaanvraag voor publicatie van het eerste. Als u een octrooiaanvraag indient, wordt er voor verlening altijd gekeken naar nieuwheid en inventiviteit van innovaties die op dat moment bekend zijn. Dus ook wat er van uzelf bekend is. Uw eigen octrooi kan dus als het ware tegen u gebruikt worden. Dient u een octrooiaanvraag in voordat het eerste gepubliceerd is dan wordt er alleen gekeken naar nieuwheid en niet naar inventiviteit. En nieuwheid is relatief makkelijk aan te tonen. Dat ligt bij inventiviteit complexer. Dit vermijdt u door de aanvraag in te dienen voordat uw voorgaande octrooiaanvraag gepubliceerd is.

ADvies

Het opbouwen van een octrooiportefeuille vanuit strategisch oogpunt vereist een scherpe blik op uw innovaties, de concurrentie en op hoe u uw octrooi te gelde maakt. Soms is een of juist meerdere aanvragen indienen verstandig, soms is dat geheimhouden. Wilt u advies over wat het beste bij uw bedrijf en innovatie past? Neem dan contact met me op. Ik denk graag met u mee!

EP&C_CTA_de meerwaarde_1070x410px (1)

 

Onderwerpen: OCTROOI, ALGEMEEN, PATENT, INNOVATIE, NIEUWHEID, INTELLECTUEEL EIGENDOM