Grafisch element EP&C header
Grafisch element EP&C header ingeklapt
Grafisch element EP&C header ingeklapt

Your Business First

OCTROOIEN | MODELLEN

Een octrooi wegge­­gooid geld? Blijf samen­­werken! (deel 2) | EP&C

Een octrooi wegge­­gooid geld? Blijf samen­­werken! (deel 2)In het vorige blog besprak ik een veelvoorkomende misvatting over octrooien. Veel mensen denken dat een octrooi een makkelijke manier is om snel geld te verdienen. Waarom dat niet zo werkt, lees je hier. Opvallend is dat mensen vanuit die eerste misvatting vaak vanzelf in een tweede glijden. Ze krijgen na verloop van tijd het gevoel dat een octrooi alleen maar duur is en niets oplevert.

Een octrooi kost inderdaad geld. Er is de dienst die een octrooigemachtigde levert en er zijn de administratieve kosten om een octrooi geldig te maken en geldig te houden. Maar een goed geschreven en strategisch geplaatst octrooi is zijn geld dubbel en dwars waard. Het is hierbij vooral van belang dat klant en octrooigemachtigde goed op één lijn zitten en blijven.

Onwetendheid wegnemen

Een octrooigemachtigde begeleidt klanten met ingewikkelde materie. Papierwerk dat lastig te begrijpen is en onbekende databanken. Daarom is het belangrijk om van tevoren een helder plan te maken. Ik zorg dat mijn klant snapt hoe octrooien werken en dat we een strategie bedenken voor zijn innovatie: wat leggen we vast en in welke landen? Die begeleiding is een doorlopend proces.

Ja, dat is geldverspilling

Uw concurrenten houden de ontwikkelingen van uw bedrijf in de gaten. Als u een goed product hebt, proberen ze soortgelijke technieken en producten te maken. Heeft u dit niet door, dan blijft u betalen aan een beveiliging die nauwelijks meer invloed heeft. Uw concurrenten zijn immers alweer actief met vergelijkbare of verbeterde technieken. Wat u dan met een octrooi beveiligt, is gedateerd. Houdt u toch vast aan het octrooi, dan is dat inderdaad een vorm van geldverspilling. Het is juist zaak om vooruit te kijken naar mogelijkheden om de concurrentie weer voor te zijn. 

Laat niet-relevante octrooien los

De uitgaven aan octrooien zijn op die manier te beperken en leveren wel degelijk iets op. U moet blijven monitoren welke bescherming nog relevant is. De octrooien die dat wel zijn, gebruikt u om uw markt te verstevigen, degenen die dat niet zijn, laat u vallen. Het is vooral zaak dat u niet achteroverleunt met een octrooi in de hand. 

Lekkende kraan

Een onbeheerd octrooi kan een lekkende geldkraan worden. Bij veel nutteloze octrooien staat die kraan wagenwijd open. Maar als u samenwerkt met een goede octrooigemachtigde en kritisch blijft kijken naar wat u beschermt, haalt u uit die kraan juist de grondstoffen voor een competitief bedrijf.  

Benieuwd naar misvatting 3? Lees hier verder.

New Call-to-action

Onderwerpen: OCTROOI, ALGEMEEN