Grafisch element EP&C header
Grafisch element EP&C header ingeklapt
Grafisch element EP&C header ingeklapt

Your Business First

OCTROOIEN | MODELLEN

Blog | Kennis beschermen is kennis delen (2/3) | Octrooibureau EP&C

Kennis-op-veilige-manier-delen.png

In mijn vorige blog schreef ik dat beschermen van kennis juist niet egoistisch is. Ik wil dit aan de hand van het volgende voorbeeld nader toelichten.

Stel, u heeft een idee voor een nieuw kas-concept waarmee waterverbruik met meer dan de helft afneemt. U maakt personeel en tijd vrij om dit verder uit te werken. Ook investeert u in het maken van een prototype, het testen van het nieuwe kas-concept, en het bewerken van de markt.

Na maanden (misschien zelfs wel jaren) bent u tevreden over het eindresultaat en u gaat de markt op. U verkoopt een kas volgens dit nieuwe concept aan een buitenlandse partij. Om te waarborgen dat de kas op de juiste wijze gebruikt wordt, levert u er ook nog een ervaren bedrijfsleider bij.

De kas floreert en de buitenlandse partij is uiteraard zeer tevreden, maar …….. begint vervolgens zelf meer van deze kassen te bouwen en voor slechts de helft van de prijs te verkopen.

Au. Dat doet pijn. Dit is geen renderend verdienmodel. Bovendien worden de nieuw door hen gebouwde kassen ook nog eens verkeerd gebruikt, waardoor er ten onrechte een negatief imago aan begint te kleven.

Wat denkt u? Bent u gemotiveerd om een volgende keer weer tijd, vernuft en geld te spenderen in zo’n innovatietraject?

Uw innovatie eerst beschermen, voordat u er mee de markt op gaat, maakt het pas echt mogelijk om in te grijpen. En vaak hoeft dit niet eens via ingewikkelde en kostbare gerechtelijke procedures. De dagelijkse praktijk laat namelijk zien dat er in de tuinbouw veel respect is voor elkaars innovaties en patenten. Een vriendelijke waarschuwingsbrief blijkt vaak meer dan voldoende om de inbreukmaker alsnog bewust te maken van zijn inbreukmakende handelingen en eieren voor zijn geld te laten kiezen door te stoppen met verdere namaak van de gepatenteerde innovatie.

Zo blijft uw bedrijf gezond en blijft u gemotiveerd om door te gaan met innoveren en kennis verspreiden. Dáár helpt u de wereld ook echt mee vooruit!

Rudi Riemens schrijft maandelijks een BL&G voor Goedemorgen Groente. Dit is deel 2 van een serie over kennis delen die in juni 2017 is gepubliceerd.

Onderwerpen: OCTROOI, TUINBOUW