Uw R&D-afdeling ziet potentie in een product, materiaal of afzetmarkt. Natuurlijk doen zij hier zelf onderzoek naar, maar zo’n onderzoek gebeurt lang niet altijd vanuit het perspectief van intellectueel eigendom. Een gemiste kans, waarmee u bovendien het risico loopt dat u veel tijd en moeite stopt in een project met beperkte potentie. De oplossing? Landscaping.
Octrooilandschap
Wat dit is en wat u eraan heeft, kan ik mooi uitleggen aan de hand van een onderzoek voor Waterstof Magazine. Onlangs onderzocht ik samen met collega Walter Hart wat het perspectief is voor innovatieve ondernemers op het gebied van waterstof. Dit is een groeiende industrie, die behoorlijk gesegmenteerd is. Er zijn producten (en bedrijven) die zich specifiek richten op waterstofproductie, terwijl anderen juist mikken op brandstofcellen, waterstofopslag of distributie. Elke sector ontwikkelt zich op een eigen tempo. Een octrooidatabase biedt goed inzicht in al die ontwikkelingen. Leg je die naast elkaar, dan zie je het gehele octrooilandschap; landscaping dus.
Groot potentieel
We onderzochten alle vier de sectoren en ontdekten dat innovatie op het gebied van waterstofproductie en brandstofcellen al ver gevorderd is. Er bleken al nadrukkelijke voorlopers te zijn; bedrijven en landen waarin al veel innovaties zijn vastgelegd. Deze sectoren zijn daarmee vooral interessant als u een kleine aanpassing op een al vastgelegde techniek wil bedenken. Een baanbrekend product met grote beschermingsomvang wordt een stuk lastiger.
Op het gebied van waterstofopslag en vooral op het gebied van distributie ziet die markt er echter heel anders uit. Er is veel minder intellectueel eigendom vastgelegd en echte technologische leiders ontbreken. Innovaties in deze sectoren zijn een grotere uitdaging (u moet veel meer ‘het wiel uitvinden’), maar hebben ook een groter potentieel.
Sectoren, landen, materialen
Zo biedt landscaping informatie die relevant is nog voordat u een eerste stap in de R&D zet. En die informatie kan zo breed of specifiek zijn als u zelf wilt. In dit geval vergeleken we sectoren, maar hetzelfde is mogelijk voor specifieke landen of materialen. Stel dat u bijvoorbeeld teflon platen wilt ontwikkelen, dan kan uit landscaping blijken dat u veel concurrentie krijgt als u die wilt gebruiken voor koekenpannen of schepen, maar een stuk minder in de ruimtevaart.
Meer dan google
Landscaping is een eerste verkenning. Een manier om te ontdekken wat anderen doen, zodat u beter weet wat u zelf kan en mag doen. Maar dan wel met middelen waar niet iedereen over beschikt. Een octrooigemachtigde zal in een database altijd meer informatie vinden dan u zelf kunt googelen. Bovendien geeft het niet slechts een algemeen beeld, maar wordt echt duidelijk wat andermans rechten zijn in een markt, land of vakgebied.
Pas als u dat landschap duidelijk in kaart heeft gebracht, weet u welk richting u met uw R&D op reis kan en welke middelen u daarvoor nodig heeft!