Grafisch element EP&C header
Grafisch element EP&C header ingeklapt
Grafisch element EP&C header ingeklapt

Your Business First

OCTROOIEN | MODELLEN

De les van VHS – licenties op octrooien in een nieuwe markt

de les van VHS - licenties op octrooien in een nieuwe marktHet is 9 september 1976 en met grote trots lanceert JVC in Japan het Video Home System, de VHS. De introductie van deze videorecorder kwam anderhalf jaar na de lancering van de Betamax van Sony. Twee veelbelovende productlijnen van grote fabrikanten, die niet met elkaar verenigbaar zijn. Betamaxbanden kunnen niet in een VHS-machine en andersom werkt het net zo min. De bedrijven staan aan het begin van een format-oorlog waar innovatieve ondernemers vandaag de dag nog steeds van kunnen leren. Want hoewel sommige critici de Betamax technisch superieur vonden en die meer dan een jaar eerder op de markt kwam, was het JVC dat die markt voor zich won. Dat alles door slim gebruik van licenties.

Veel of weinig licenties?

Sony verkocht met Betamax een duur product van hoge kwaliteit. Een recorder in het luxe-segment met grote winstmarges. Vanuit dat gevoel van exclusiviteit, en deels ook gevoed door trots, was Sony heel zuinig op het uitgeven van licenties op haar intellectueel eigendom. Vrijwel geen enkele concurrent mocht de Betamaxtechniek gebruiken.

Hoe anders pakte JVC het aan? Zo beschermend als Sony was over hun octrooien, zo vrijgevig was JVC met die van hen. Ze gaven juist veel licenties uit, waardoor ontzettend veel producenten VHS-recorders en -tapes gingen maken. Dit leidde tot een concurrentiestrijd, waardoor de prijzen van VHS-producten kelderden. De recorders en banden werden goedkoper en dus aantrekkelijker voor de gemiddelde consument. Zo concurreerde JVC de Betamax uit de markt en kwam er een sneeuwbaleffect op gang. Grotere verkoopaantallen van VHS-recorders leidde tot meer aanbod van VHS-banden, wat weer leidde tot grotere vraag naar VHS-recorders.

Een format-oorlog als deze gaat om adoptie. Sony koos voor grote marges op een kleinere afzet. JVC koos voor kleinere marges maar verkocht, samen met alle licentienemers, veel meer. VHS had de langste adem, dus JVC verdiende decennialang aan al die licenties.

Invloed van intellectueel eigendom

Dit is misschien geen blauwdruk voor elke format-oorlog – elke strijd heeft andere nuances – maar het is op zijn minst een voorbeeld van de invloed van intellectueel eigendom. Beslissingen over uw octrooiportefeuille kunnen grote gevolgen hebben voor uw hele bedrijf. En beschermend omgaan met uw intellectueel eigendom is lang niet altijd de slimste keuze. Denk daarom goed na over hoe u uw octrooiportefeuille het slimst kan inzetten.

Wilt u meer weten over licenties? Lees hier Wat moet u weten over licenties op een octrooi? of neem contact op met een van onze octrooigemachtigden.

Onderwerpen: Octrooi, Algemeen, Innovatie, Licentie