Grafisch element EP&C header
Grafisch element EP&C header ingeklapt
Grafisch element EP&C header ingeklapt

Your Business First

OCTROOIEN | MODELLEN

Blog | Octrooi als ruilmiddel: geen doel, wel een sterk middel | EP&C

Octrooi als ruilmiddelVan ruilen komt huilen, luidt een oud gezegde. In de octrooibranche gaat dit gelukkig niet op. Sterker nog: een octrooi is een sterk ruilmiddel met financiële voordelen voor de octrooihouder. Heeft u een octrooi in handen dat een ander nodig heeft voor de eigen innovatie, dan versterkt dit uw onderhandelingspositie en kunt u geld verdienen aan licenties. 

Ruilen in de telecommunicatie 

Een voorbeeld van de kracht van een octrooi als ruilmiddel vinden we in de telecommunicatie. Voor smartphones is er veel technologie nodig, die allemaal weer een andere “eigenaar” heeft. Iedere fabrikant heeft te maken met dezelfde standaarden, omdat telefoons met elkaar moeten kunnen samenwerken. Op de telefoon waarop u misschien dit blog leest rusten naar schatting tienduizenden patenten, of meer. Denk aan patenten op de software, stemcommando’s, netwerk en communicatie, batterijtechnologieën, touchscreens en nog veel meer. 


Iedere fabrikant heeft wel iets bedacht wat standaard geworden is voor alle telefoons. Deze fabrikanten moeten met elkaar samenwerken anders is er geen gemeenschappelijke standaard. Zo ontstaat er dus een ruilmiddel; elke partij heeft rechten op iets, maar heeft ook de rechten van een ander nodig om een goed werkende smartphone op de markt te kunnen brengen. Het zorgt ervoor dat er samengewerkt wordt. Bovendien krijgt iedereen een stuk van de taart, doordat er betaald wordt voor het gebruik van elkaars rechten. Het loont dus om een octrooi op je naam te hebben, zeker wanneer een ander het nodig heeft. Bijvoorbeeld omdat het deel uitmaakt van een standaard. 

Apple maakt slim gebruik van octrooien 

Apple had goed door dat een octrooi als ruilmiddel interessant is. Als eerste partij kwamen ze op de markt met een goedwerkende smartphone. Apple had op dat moment nog relatief weinig rechten binnen de telecomtechnologie. Ze maakten geen deel uit van de poule van fabrikanten die samenwerkten en de standaard bepaalden. En omdat Apple nog geen grote patentenportefeuille in de telecomtechnologie had, zouden ze in theorie andere fabrikanten moeten betalen om gebruik te maken van hun technologie. 

Dat was Apple echter niet van plan. Ze vroegen een enorme hoeveelheid patenten op hun smartphonetechnologie aan; grafische userinterface, menu’s, icoontjes. Fabrikanten die nu de overstap wilden maken naar smartphones hadden de technologie van Apple nodig. Een mooi ruilmiddel voor Apple om zelf weer gebruik te mogen maken van andere rechten. Zo hebben ze zich met groot succes in de poule van standaarden gevochten en laten ze zien dat een octrooi als ruilmiddel deuren opent. 

Ook interessant voor kleinere ondernemers

En wat betekent dit nu voor u als ondernemer of innovator? U hoeft geen grote speler als Apple te zijn om toch een octrooi in te zetten als ruilmiddel. Zodra u met uw innovatie de markt opgaat, en daar zijn concurrenten, loopt u de kans dat u elkaar in de weg zit. Een concurrent wil uw basisidee bijvoorbeeld door ontwikkelen. Of u heeft bestaande technologie nodig om uw innovatie te kunnen maken. U staat dan een stuk sterker als u een patent heeft. Dan moeten u en u concurrent rekening met elkaar houden. Er ontstaat een soort machtsevenwicht. Bovendien heeft u met een octrooi iets om te ruilen. Bijvoorbeeld door een licentie te verlenen. Dan levert uw octrooi ook nog eens geld op. 

Tips voor een octrooi als ruilmiddel

Ziet u kansen in uw octrooi als ruilmiddel? Dan helpen deze tips u verder:

  • Onderzoek of het loont een octrooiportefeuille op te bouwen, zodat u iets heeft om te ruilen wanneer dat nodig is.

  • Bedenk wat de bescherming van uw concurrent voor uw bedrijf betekent. Als een concurrent uw product verbetert en u heeft er geen patent op, dan kunt u daar niets tegen doen.  

  • Blijf innoveren. Als u blijft innoveren, dan houdt u voorsprong ten opzichte van anderen. Komt er een partij die uw octrooi nodig heeft om verder te kunnen, dan heeft u het ruilmiddel in handen.

  •   Overweeg of uw octrooi wel interessant is voor concurrenten. Als u een patent als ruilmiddel wil inzetten, dan werkt dat alleen als er gelijke verhoudingen zijn. 

Geen doel op zich

Zoals u inmiddels begrijpt is een octrooi als ruimiddel een krachtig middel. Het hoeft echter geen doel op zich te zijn; octrooieren om maar iets te ruilen te hebben. Dat werkt vooral voor de Apples van deze wereld, die iets in handen willen hebben om snel toegang te krijgen tot grote hoeveelheden technologie. De gemiddelde ondernemer doet er goed aan om allereerst te weten waar kansen in de markt liggen en waar hij toegevoegde waarde biedt. Een octrooi biedt vervolgens de nodige bescherming van die toegevoegde waarde. Het octrooi als ruilmiddel volgt dan vanzelf als de gelegenheid zich aandient. 


Overweegt u zelf om een octrooi aan te vragen of wilt u advies over hoe u uw octrooien in kunt zetten als ruilmiddel? Neem dan contact met me op. Ik help u graag verder. 

New call-to-action

Onderwerpen: OCTROOI, START-UP, PATENT, INNOVATIE, INTELLECTUEEL EIGENDOM, STRATEGIE