Uw productontwikkelaars werken elke dag hard aan het bedenken van nieuwe producten en technieken. Dat u het resultaat hiervan goed wilt beschermen met een octrooi spreekt voor zich. Helaas worden er allerlei goede vondsten gedaan die niet worden beschermd. Dat is een gemiste kans. Veel van de medewerkers die technisch werk verrichten hebben geen idee hoe bijzonder hun vondsten soms zijn. Alleen het ei van Columbus is in hun ogen genoeg voor een octrooi. Ze leggen de lat te hoog voor zichzelf. Bij een klant ontdekte ik onlangs een manier waarop dit probleem mooi wordt opgevangen.
Ip-strategie
In dit blog heeft u kunnen lezen dat een octrooibewaking essentieel is voor uw IP-strategie. Het geeft een duidelijk beeld van de stappen die uw concurrentie maakt. Door hier tijdig op te anticiperen, beperkt u hun ruimte en houdt u de mogelijkheid om zelf soortgelijke vindingen te beschermen. Ook blijft u op de hoogte van nieuwe spelers op de markt.
Inzicht in kansen
Bij mijn klant merkte ik dat het aantal aangevraagde octrooien stevig toenam nadat we een goede bewaking voor hen hadden opgezet. Wat bleek: door het hele bedrijf, van management tot makers, kregen medewerkers scherper op het netvlies welke technieken allemaal te patenteren zijn. Door de inzage in andermans octrooistrategie, werden ze zich bewust van de kansen die ze zelf lieten liggen.
Sterke positie in de markt
Zo sloegen we een dubbelslag met deze bewaking. Het had het vanzelfsprekende voordeel van overzicht op de markt, maar werkte nu ook als eye-opener. Doordat de kritische blik doorsijpelde, werden er veel meer octrooien aangevraagd. Dit versterkt de algehele octrooiportefeuille en daarmee de positie van het bedrijf in de markt.
Dubbelslag
Een bewaking is een belangrijk onderdeel van uw octrooiportefeuille. Deze dubbelslag maakt het nóg waardevoller dan u misschien dacht. Wij hebben veel ervaring met het opstellen van bewakingen en helpen u dus graag op weg met deze stap. Een stap die dus niet alleen zorgt voor overzicht, maar ook voor betere bescherming en een sterkere positie in de markt.