Your Business First

OCTROOIEN | MODELLEN

Top 3 redenen om geen octrooi aan te vragen

Top_3_redenen_om_nog_even_geen_octrooi_aan_te_vragen.jpg

Klanten kijken vaak raar op als ik zeg dat het verstandiger is om geen octrooi aan te vragen. Soms is dat namelijk de beste strategie. Wanneer? Hierbij mijn top 3. 

1. Het is te vroeg

Alleen een prachtig idee of een mooi concept is soms een te vroeg en onvoldragen stadium voor een octrooiaanvraag. Een uitvinding moet in redelijke mate concreet gemaakt worden in een octrooiaanvraag. Dat gebeurt doorgaans aan de hand van tekeningen en eventueel testresultaten. De vinding moet dusdanig omschreven zijn dat anderen het ook kunnen maken.

2. Geheimhouden is verstandiger

Soms kun je beter helemaal geen octrooi aanvragen. Want achttien maanden na het indienen van de octrooiaanvraag wordt je uitvinding publiek gemaakt op internet. Dus als derden je uitvinding nooit kunnen zien, bijvoorbeeld omdat het proces binnen de fabrieksmuren plaatsvindt, of een apparaat dat alleen jijzelf gebruikt, dan moet je je afvragen of een octrooi wel nut heeft. Daar komt bij dat een octrooi na twintig jaar afloopt. Je verliest dan alsnog de exclusiviteit die je met een octrooi krijgt. Ook daarom kan geheimhouden van je vinding soms verstandiger zijn

3. Je geld beter besteden

Hoe leuk of octrooieerbaar je idee ook is, je moet je altijd afvragen waarom je het eigenlijk met een octrooi wilt beschermen. Daar kunnen goede redenen voor zijn, bijvoorbeeld het beschermende effect dat van een octrooi uitgaat. Gaat het bijvoorbeeld om een snel, hype-achtig product, dan is de belangstelling ervoor misschien alweer verdwenen als je je octrooi eenmaal hebt. Je kunt dan je geld beter aan marketing besteden om in korte tijd zoveel mogelijk aan je product te verdienen.

New Call-to-action

Meer lezen over octrooien

Lees meer over:

Onderwerpen: Top 3, Octrooi, Innovatie