Grafisch element EP&C header
Grafisch element EP&C header ingeklapt
Grafisch element EP&C header ingeklapt

Your Business First

OCTROOIEN | MODELLEN

Blog | Top 3 tips voor eigen nieuwheidsonderzoek | Octrooibureau EP&C

Top 3 tips voor eigen nieuwheidsonderzoekEen uitvinding moet nieuw zijn om voor een octrooi in aanmerking te komen. Als je vinding al bestaat, is aanvragen van een octrooi zinloos. Controleer dus vooraf of uw idee ook echt nieuw is en doe uw eigen nieuwheidsonderzoek.

Er zijn voor de hand liggende maar ook minder bekende methoden om te achterhalen of je uitvinding ook echt nieuw is. Zo’n globaal vooronderzoek loont echt de moeite.

Al geoctrooieerd? Nog niet opgeven!

Als je ontdekt dat je idee al als geoctrooieerde vinding bestaat, hoeft dat nog niet direct het einde ervan te betekenen. Waarschijnlijk zijn er wel mogelijkheden om je idee door te ontwikkelen en tot een verbeterde versie van de al geoctrooieerde vinding te komen.

3 tips

Ik kan u daarnaast helpen onderzoeken met welke rechten je rekening moet houden. Hierbij alvast mijn top 3 van tips om met een eigen nieuwheidsonderzoek de nieuwheid van uw vinding te checken.

1. Zoek op internet

Dit ligt natuurlijk voor de hand. Toch wil ik dit noemen als tip, omdat ik in de dagelijkse praktijk regelmatig uitvinders ontmoet die - datgene wat ze op het wereldwijde web ontdekken - afdoen als minder dan hun waardevolle uitvinding.

Let op, het gaat niet om de kwaliteit van je uitvinding, in de zin van gedegen of duurzaam. Het gaat er louter om of iets al bestaat. Vertaal de kernwoorden van je uitvinding bijvoorbeeld niet alleen in het Engels maar ook in het Frans en Duits voor je zoekdrachten.

2. Verken de markt

Naast internet zijn er tal van andere manieren om te volgen wat concurrenten ontwikkelen en aanbieden. Bezoek bijvoorbeeld beurzen en seminars. Laat het voor medewerkers - die regelmatig klantcontact hebben - een tweede natuur worden om te verkennen wat de markt aanbiedt en wat de klant vraagt. Uw medewerkers zijn niet alleen de ambassadeurs van uw bedrijf, maar ook uw oren en ogen in het veld.

3. Zoek in octrooi-databases

Naast de reguliere zoekmachines zoals Google en Bing zijn er gespecialiseerde octrooi-zoekmachines zoals Google Patents en Espacenet. Hier zijn miljoenen octrooipublicaties te vinden uit meer dan tachtig landen. Hier ligt vaak verborgen wat met reguliere zoekmachines niet te vinden is.

Nieuw, want niet op de markt?

Zo kwam een industrieel ontwerper bij me met haar uitvinding: een emmer voor witkalk waarin het ribbelbakje voor de verfroller was geïntegreerd. Superhandig inderdaad. “En het is nieuw, want ik ben het niet tegengekomen in de markt”, meldde ze.

Een check op Espacenet leerde echter dat het globale idee achter haar uitvinding in de Verenigde Staten al geoctrooieerd was. Het was alleen nooit op de markt gebracht. Het verhaal liep toch nog goed af voor de ontwerpster. Toen ze de tekeningen van de vinding op Espacenet zag zei ze beslist: “O. die lekt”.

Door aan te tonen waar haar vinding beter was, en dus nieuw, kregen we alsnog een octrooi. Inmiddels staat de vinding in de schappen van alle grote bouwmarkten.

New Call-to-action

Onderwerpen: OCTROOI, PATENT, NIEUWHEID