Grafisch element EP&C header
Grafisch element EP&C header ingeklapt
Grafisch element EP&C header ingeklapt

Your Business First

OCTROOIEN | MODELLEN

Blog | Wat is een nieuwheids­­onderzoek? | Octrooibureau EP&C

nieuwheidsonderzoekU wilt uw Intellectueel Eigendom zo goed mogelijk beschermen, dat spreekt voor zich. Maar in dat proces komt u waarschijnlijk termen tegen die u nog niet kent, of moeilijk uit elkaar kunt houden. Processen, instellingen of regels die erg belangrijk zijn, maar voor veel ondernemers en uitvinders nog onbekend. Eén van die termen is het nieuwheidsonderzoek. U krijgt geen octrooi of patent zonder dit onderzoek, maar waarom? En hoe gaat het in zijn werk?

Nieuwheidsonderzoek noodzakelijk

Bij het verkrijgen van een patent op uw uitvinding staan drie eisen centraal: de vinding moet


U krijgt dus geen patent op een vinding die al door een ander is bedacht. Om er zeker van te zijn dat dit niet het geval is, is het wettelijk verplicht om de overheidsinstantie waar u het octrooi indient – het Octrooicentrum Nederland (OCNL) of het European Patent Office (EPO) – een nieuwheidsonderzoek te laten uitvoeren. Dat is een zoektocht langs bestaande octrooien van over de hele wereld, die afkadert in hoeverre uw innovatie al bestaat. Het resultaat krijgt u na ongeveer negen maanden in een nieuwheidsrapport.

Wat kost een nieuwheidsonderzoek?

Het uitvoeren van een nieuwheidsonderzoek kost:

  • € 100,- voor een nationaal onderzoek (door OCNL)
  • € 794,- voor een internationaal onderzoek (door EPO)


Alhoewel de naam doet vermoeden dat er een verschil zit in de scope van het onderzoek, is dit niet het geval. Beide organisaties zoeken wereldwijd naar publicaties, dus bijvoorbeeld niet alleen naar Nederlandse of Europese documenten. Het EPO gebruikt echter meer geavanceerde tools waardoor het uiteindelijke rapport een completer beeld geeft over nieuwheid, inventiviteit en industriële toepasbaarheid. 

Het verschil in prijs is het gevolg van subsidies van de Nederlandse overheid voor het nationale onderzoek, om daarmee de drempel tot een octrooi te verlagen. Een internationaal nieuwheidsonderzoek kan echter in het vervolgtraject nog een keer gebruikt worden, waardoor de keuze voor dit onderzoek op de lange termijn goedkoper kan zijn.

Nieuwheidsrapport

De bevindingen van het onderzoek worden gerapporteerd in een nieuwheidsrapport. Dit rapport schetst een beeld van de sterkte van uw octrooiaanvraag. Op basis hiervan kunt u de keuze maken om uw octrooiaanvraag ongewijzigd door te zetten, te wijzigen of in te trekken.

Eigen onderzoek naar kans op verkrijgen patent

Het is natuurlijk prettig om een indicatie te hebben van uw kansen op een goede uitslag, en het liefst wel voordat u besluit te investeren in een octrooiaanvraag. Gelukkig kunt u daar zelf onderzoek naar doen. Zo kunt u googelen op uw vinding of zoeken in octrooidatabases als Google Patents en Espacenet. Daarnaast is het goed om een scherp oog te houden op soortgelijke producten in uw markt. Mijn collega’s en ik kunnen ook een search uitvoeren in de octrooiliteratuur om een beeld te krijgen van uw vakgebied. Met deze resultaten kunnen wij uw octrooiaanvraag beter afstemmen op wat er bestaat en zo een optimale beschermingsomvang definiëren.

Heilige eisen

Maar wat als u er dan achter komt dat het product al bestaat? Nieuwheid, inventiviteit en industriële toepasbaarheid zijn heilige eisen voor een octrooi. Voldoet uw uitvinding hier niet aan, dan zult u geen (sterk) patent krijgen. Maar niet getreurd. Soms zijn er mogelijkheden om, bijvoorbeeld door middel van aanpassingen, wel aan de eisen te voldoen. Het is echter aan te raden om dat in goed overleg te doen met een octrooigemachtigde. Hij of zij kan u adviseren hoe te handelen in dit spanningsveld tussen bestaand en inventief.

 

New call-to-action

Onderwerpen: OCTROOI, ALGEMEEN, PATENT, INNOVATIE, NIEUWHEID, INTELLECTUEEL EIGENDOM