Grafisch element EP&C header
Grafisch element EP&C header ingeklapt
Grafisch element EP&C header ingeklapt

Your Business First

OCTROOIEN | MODELLEN

Blog | 4 tips voor patenteren in de voedingsmiddelenindustrie | EP&C

4 tips voor patenteren in de voedingsmiddelenindustrieKent u R.C. Cola nog? De kans is groot dat deze naam u weinig zegt. In 1958 was R.C. Cola de eerste frisdrankfabrikant die een light cola ontwikkelde. Toch bracht het ze weinig bekendheid. De fabrikant patenteerde de cola niet en werd al snel ingehaald door grote partijen als Pepsi en Coca Cola. In de voedingsmiddelenindustrie wordt nog steeds relatief weinig geïnvesteerd in beschermen van innovaties. Een gemiste kans als u het mij vraagt. In dit blog geef ik u 4 tips om in het achterhoofd te houden als u octrooieren in de foodindustrie overweegt.

Tip 1: Is mijn innovatie een hype of blijvend?

R.C. Cola had met cola light goud in handen. De drank bleek geen hype te zijn, maar een product dat sindsdien nog steeds op de markt is. Ga in gesprek met bijvoorbeeld uw afdeling R&D, met marketingexperts en maak een trendanalyse. Zo krijgt u een beeld van bewegingen in de markt en van de wensen van de consument.

Schat vervolgens in of uw innovatie kans maakt op een vaste positie in de markt. Bijvoorbeeld omdat het inspeelt op een verandering in levensstijl. Zoals cola light aansluit bij de realisatie dat vermindering van suikerinname gezonder is.

Een octrooiaanvraag is een proces van meerdere jaren, maar als uw innovatie voor langere tijd een plek op de markt inneemt, dan is dat de moeite zeker waard. U beschermt uw innovatie tegen namaken en verwerft een sterkere marktpositie.

Tip 2: Verander uw beschermingsstrategie mee met uw ontwikkelingen.

Bij EP&C zien we dat voedingsmiddelenbedrijven terughoudend zijn met het patenteren van hun innovaties. Er wordt met name vertrouwd op marketing en merkbescherming. In vergelijking met andere branches bungelt de voedingsmiddelenindustrie onderaan als het gaat om octrooien. Ongeveer 0,65 octrooien per 1000 medewerkers, waar dat er bijvoorbeeld binnen de farmaceutische industrie 75 octrooien per 1000 medewerkers zijn.

Dat is vreemd om twee redenen:
1. Er is in de voedingsmiddelenindustrie veel concurrentie.
2. Er wordt veel geïnnoveerd in deze branche.

Waar oorspronkelijk de klassieke technologie van mengen en roeren de boventoon voerde, zijn er inmiddels vernieuwende technologieën, verbeterde productieprocessen en nieuw ontdekte gezondheidseffecten. Deze ontwikkelingen maken octrooien steeds belangrijker in de voedingsmiddelenindustrie.

Verander dus ook uw beschermingsstrategie wanneer u innoveert. Neem vastleggen van uw uitvindingen mee tijdens de ontwikkeling ervan. Het is verleidelijk om u helemaal te richten op uw nieuwe product of technologie, maar vergeet hierbij het octrooi niet. Twijfelt u over beschermen van uw innovatie? Vraag dan advies aan een octrooigemachtigde met expertise in uw branche.

Tip 3: Denk niet te snel dat een innovatie niet te patenteren is.

Eben Freeman, de uitvinder van smoked coca cola zei ooit: “In no other creative business can you so easily identify money attached to your creative property. Yet, we have less protection than anywhere else.” Beschermen van nieuwe innovaties is cruciaal om deze optimaal te benutten. Er wordt in de voedingsmiddelenindustrie vaak onterecht gedacht dat patenteren niet mogelijk is.

Toch zijn er talloze voorbeelden van octrooien die goed uitpakten. Het beschuitje van Bolletje met de bekende inkeping. Of knettersnoep en knetterchocolade dat al in 1959 werd gepatenteerd door General Foods. En wie kent de Tijgernootjes van Duyvis niet? Denk bij innoveren breder dan alleen een nieuw product. Het kan ook gaan om nieuwe verpakkingen die koopgedrag kunnen beïnvloeden, verbeterde houdbaarheid, een nieuw productieproces of een combinatie van ingrediënten met onverwachte synergie.

Tip 4: Leg de innovatie langs de lat van uw bedrijfsstrategie.

Wetenschap en technologie krijgen een steeds grotere rol in de voedingsmiddelenindustrie. De concurrentie is groot en men houdt elkaar goed in de gaten. Hierbij kan de grens tussen inspireren en kopiëren nog wel eens vervagen. Octrooieren is een belangrijk middel om dit te voorkomen. Leg uw innovatie daarbij altijd langs de lat van uw bedrijfsstrategie. Voegt de ontwikkeling iets toe aan de kern van uw business? Welke waarde biedt een octrooi? Of is geheimhouden, zoals Coca Cola naar men zegt doet met haar recept, verstandiger? Een octrooigemachtigde met expertise in de voedingsmiddelenindustrie kan u helpen om deze vragen te beantwoorden.

Wilt u advies bij de budgettering van uw octrooiaanvraag? Neem gerust contact op. Ik help u graag verder. Op werkdagen kunt u tussen 14:00 en 17:00 uur ook met mij of een van mijn collega’s chatten. De chat opent zich vanzelf als u naar www.epc.nl gaat. Wij zitten klaar om uw vragen te beantwoorden.

 

New call-to-action

Onderwerpen: LIFE SCIENCES, OCTROOI, ALGEMEEN, PATENT, INNOVATIE, AANVRAGEN