Grafisch element EP&C header
Grafisch element EP&C header ingeklapt
Grafisch element EP&C header ingeklapt

Your Business First

OCTROOIEN | MODELLEN

De sleutel tot het succes van 85 jaar EP&C

EP&C Open Up 85 jaarEP&C bestaat dit jaar 85 jaar. Wat een tijd. Een hele prestatie met steeds groei en ontwikkeling, ook in de recente periode van corona, conflicten en economische schommelingen. Toch verbaast het me niet dat we deze mijlpaal hebben gehaald. Sterker nog, ik durf te wedden dat we over 85 jaar nog steeds bestaan. Waarom? Dat heeft mede te maken met het thema van ons jubileumfeest in maart: ‘Open up’. 

Van klus naar relatie

Toen ik 33 jaar geleden bij EP&C begon vond ik het heel normaal om voornamelijk aan losse opdrachten te werken. Een klant deed een uitvinding en werkte dat verder uit. EP&C regelde dan de bijbehorende octrooibescherming. Daarna spraken we elkaar pas als er weer een nieuwe ontwikkeling was. Prima, niks mis mee toch? Op zich niet, maar het kon veel leuker en effectiever. En dat werd het.

In de laatste drie decennia heb ik EP&C zien ontwikkelen naar een exoot in z’n soort. Niet van klus naar klus, maar een doorlopende relatie met onze klanten. Echt samenwerken als team. Waar ik vroeger klanten pas sprak als ze als iets bedacht én uitgewerkt hadden, bellen ze me nu: “Hendrik Jan, ik denk erover om iets te gaan ontwikkelen. Wat vind jij?” Zulke relaties zijn best uniek in onze branche en wij hebben ze met veel van onze klanten. Dat kan alleen maar als je je aan beide kanten openstelt. Oftewel: ‘Open up’

Vertrouwen is de sleutel

Het is net als bij iedere andere relatie. Het werkt alleen als er vertrouwen is. Stel je zonder vertrouwen maar eens open met je vragen en twijfels over je uitvinding, de marktkansen, de mogelijkheid van conflict met rechten van derden, en andere zaken die nog geheim moeten blijven. Openheid en vertrouwen zijn ook nodig omdat we werken met de horizon in de verre toekomst. Een octrooi moet zo’n twintig jaar mee kunnen en liefst al die tijd relevant blijven. Geen enkel ander vak heeft dat. Vraag de eerste de beste keukenboer om je een keuken te leveren waarvan de vaatwasser of de kastjes twintig jaar meegaan en ook nog eens voldoen aan de laatste eisen. Je wordt voor gek verklaard. 

Toch is dat wat wij doen: met enthousiasme steeds weer onze kennis en ervaring inzetten om de klant succesvol te laten zijn, nu en op de lange termijn. Het kan niet anders dan dat dit alleen werkt als je aan beide kanten investeert in een langdurige samenwerking. Geen aaneenschakeling van klusjes, maar een langetermijnvisie dus.

Geen saaie boel

Het octrooivak is nooit een saaie boel. Het is mee mogen denken over innovaties, meevieren als het lukt, en soms accepteren dat het niet lukt. Bij dit alles vooral: eerlijkheid. Kan iets niet, of lijkt het ons onverstandig, dan zeggen we het. Heeft een octrooiaanvraag echt geen zin, de klant hoort het. En liefst horen we de klant vertellen wat het plan is, welke motivatie er achter de ontwikkelingen zit, waar er problemen worden verwacht. Op zo’n basis van wederzijdse openheid presteren we het best. Dat kunnen we al 85 jaar en ik vertrouw erop dat we het nog 85 jaar gaan doen. 

Onderwerpen: ALGEMEEN