Onlangs kreeg ik de uitkomst van een rekensom die ik toch even twee keer na moest tellen. Na vier jaar bezig te zijn met het uitrollen van een octrooifamilie keek ik naar de kosten van het project. Wat bleek: de klant kwam bijna een derde goedkoper uit dan onze oorspronkelijke schatting. Een fors bedrag, omdat het ging om een bescherming in meerdere landen. Hoe kon dit en wat zegt dit over onze inschatting?
PCT - Patent Cooperation Treaty
Een octrooi verkrijgen is een tijdrovend karwei. Doe je dit in meerdere landen, dan kun je die tijd en de kosten met een flinke factor vermenigvuldigen. Gelukkig is er het Patent Cooporation Treaty, een samenwerking tussen 152 landen, die het makkelijker maakt om een octrooibescherming over de grens in te stellen.
In het geval van deze klant besloeg de octrooifamilie acht landen en Europa. Negen kostbare processen dus. Want ondanks de PCT-procedure hebben we te maken met internationale agenten die dit per land regelen. Het is één van de redenen dat een octrooi een investering is die zich pas later uitbetaalt.
Transparantie is erg belangrijk voor EP&C. Daarom maken wij, indien gewenst, aan het begin van een samenwerking een eerlijke inschatting van de kosten. Niet alleen voor de korte termijn, maar juist één die het prijskaartje voor de hele rit beslaat. Een prijskaartje waar in dit geval misschien een aanbiedingssticker op had moeten zitten. Hoe kon het dat de kosten zo veel lager uitvielen?
Office Actions
In het begin van de procedure hebben we goed onderzoek gedaan naar het product en de manier waarop we dat konden beschermen door middel van een patent. Een flinke klus, maar als die goed wordt uitgevoerd, verloopt de rest van het proces veel soepeler. Door dit werk zaten de beschrijving en conclusies in het patent zo goed in elkaar dat we een positieve beoordeling kregen in de PCT-fase. Dit versnelt in alle verschillende landen het proces.
Daarbij pasten we de aanvragen per land aan naar landspecifieke eisen. Zo waren er minder communicaties over en weer nodig met de lokale instanties. Doordat we minder van dit soort office actions en werk van agenten nodig hadden, maakten we aanzienlijk minder kosten dan gebruikelijk. Dit alles leidde tot het financieel voordeel in mijn verrassende rekensom.
Eerlijke communicatie
Toch was ik na dat rekenwerk vooral trots. Trots op het goede octrooi dat zo snel kon worden afgehandeld. Maar trotser nog, op het feit dat deze meevaller voor de klant het gevolg was van ons solide onderzoek, proactieve werk en de algehele oprechtheid daarover.
Hoe eerlijker je naar een klant bent over de mogelijke kosten op de lange termijn, hoe meer die kosten mee kunnen vallen. Schuif je toekomstige rekeningen onder het tapijt om op de korte termijn beter voor de dag te komen, dan is de kans groot dat de boel later tegen zal vallen.
Zoals een goed octrooi een investering is voor onze klanten. Zo is eerlijke communicatie dat voor ons. Meer lezen over het besparen van kosten? Klik hier.