4 voordelen van regelmatig contact met jouw octrooigemachtigde

Door Kees Hollaar 31 Mei 2022

voordelen van regelmatig contactEP&C heeft 10 eigenschappen die ons uniek maken. Het zijn de redenen waarom onze opdrachtgevers graag met ons samenwerken. Aan de hand van een serie blogs leggen we meer uit over deze eigenschappen. Aan de beurt is #3: we blijven in contact.  

“Ik word gek van al die papieren!” zei een klant onlangs tegen me. Hij doelde op het papierwerk dat nu eenmaal komt kijken bij de bescherming van intellectueel eigendom. De oplossing is simpel: regelmatig contact met jouw octrooigemachtigde. Kost dat dan niet alleen maar tijd? Nee, het levert zelfs meer tijd en vaak ook geld op. Lees in dit blog over de 4 voordelen van regelmatig contact met jouw octrooigemachtigde.  

1. Tijdswinst 

Er komen best wat rapportages terecht op het bureau van een octrooihouder. Uitkomsten van searches, adviezen over haalbaarheid van het octrooi, de conceptaanvraag. En dat is nog maar een deel. Vaak taaie kost doorspekt met juridisch jargon. Het is dan lastig om hoofdzaken van bijzaken te scheiden. In contact blijven is daarom zo belangrijk. Hierdoor hoef je niet zelf alles tot in detail door te spitten.  

Ik heb met mijn klanten maandelijks of eens per twee maanden een contactmoment. Ik geef dan een toelichting op het gevreesde papierwerk. Ik leid hen door de tekst, licht de belangrijke zaken toe en bespreek of er beslismomenten aankomen. Dit scheelt je veel tijd, want je hoeft niet meer alles te lezen. Rapportages kunnen daardoor ook korter. Geen heen en weer gemail met allerlei vragen over wat je gelezen heeft, maar direct de belangrijkste zaken op een rij.  

2. Betere advisering 

Door elkaar regelmatig te spreken leer ik jouw organisatie het snelste kennen. Zo weet ik waar je mee bezig bent op het gebied van innovatie. Misschien ben je wel in gesprek met investeerders. Of werk je aan een verbetering op jouw huidige innovatie. Tijdens onze contactmomenten geef ik direct advies over de stappen die je daarbij kunt nemen. Zo zorgt regelmatig overleg voor een betere advisering over de lopende zaken. 

Het contact ontlast je en het zorgt dat het proces soepel en zonder vertraging verloopt. Komt er een deadline voor landenkeuze in zicht? Dan adviseer ik daar gelijk over. We spreken elkaar nu toch. Heb ik nog informatie van je tegoed om verder te kunnen met de indiening? Laten we het gelijk afhandelen. Mijn advisering sluit dus niet alleen beter aan bij de actuele situatie, de lijnen zijn ook een stuk korter.   

3. Budget over voor nieuwere innovaties 

Een ander belangrijk bespreekmoment betreft de jaarlijkse evaluatie van jouw octrooiportefeuille. Samen kijken we kritisch naar de octrooien: wat is er nog nodig en wat niet meer? Door te snoeien in wat minder relevant is, houd je geld over.  

Denk bijvoorbeeld aan de landen waarin jouw innovatie beschermd is. Voor een octrooi betaal je per land jaarlijks een instandhoudingstaks. Na tien jaar wordt het totaalbedrag aanmerkelijk hoger. Een flinke hap uit jouw budget, terwijl je dat geld ook aan andere dingen kunt besteden. Tijdens het jaarlijkse contact moment kijken we dus samen waar je kunt besparen.   

Zijn er bijvoorbeeld landen waar je niet actief bent? Of landen waar de resultaten tegenvallen? Dan is het de overweging waard om het octrooi in die landen niet in stand te houden. Zo komt er weer budget vrij voor bescherming van innovaties die recenter zijn, het ontwikkelen van nieuwe innovaties, onderzoek naar mogelijkheden om patenten van concurrenten te omzeilen, etc.   

4. Inzicht in jouw concurrentie 

Regelmatig stilstaan bij waar jouw concurrent mee bezig is, is een volgende reden voor contact. Veel innovatieve bedrijven hebben een patentbewaking lopen. Recente octrooipublicaties die relevant zijn voor jouw onderneming komen daarmee onder de aandacht van de collega’s binnen het bedrijf. Maandelijks een lijst met publicaties waarop doorgeklikt kan worden voor alle details. Een waardevol kijkje in de keuken van jouw concurrent, maar voor velen toch best taaie kost. Wil je meer weten over patentbewaking? Download dan hier onze gratis brochure.  

Het grote voordeel van het contactmoment is dat snel tot de kern kan worden doorgedrongen en mogelijke vervolgstappen direct besproken kunnen worden. 

Kortom: voor mij als octrooigemachtigde is regelmatig klantcontact essentieel. Natuurlijk heeft iedere octrooigemachtigde een eigen werkwijze en iedere klant andere voorkeuren. Voor mij geldt dat het mijn werk interessant maakt, maar het betekent vooral dat ik goed op de hoogte blijf. Dat zorgt voor nog beter advies en soepele procedures. Door een goede wisselwerking versterken we elkaar maximaal. 

Chatten

Wist je trouwens dat EP&C ook bereikbaar is via een chat?  Op werkdagen kun je tussen 14:00 en 17:00 uur jouw vragen stellen. Als je naar www.epc.nlgaat, opent de chat zich vanzelf. Vragen stellen kan ook per e-mail. Er zitten octrooigemachtigden klaar om binnen een werkdag jouw vragen te beantwoorden. 

Wil je meer weten over de bescherming van jouw intellectueel eigendom? Of wil je patentbewaking instellen? Neem dan contact met me op.  

New call-to-action

 

Over de schrijver

Na mijn studie werktuigbouwkunde was ik vijf jaar werkzaam als ontwerpingenieur voordat ik in 2004 bij EP&C begon. Sinds ik in 2008 beëdigd ben als octrooigemachtigde, werk ik samen met cliënten in...

Lees meer over Kees >