Grafisch element EP&C header
Grafisch element EP&C header ingeklapt
Grafisch element EP&C header ingeklapt

Your Business First

OCTROOIEN | MODELLEN

EP&C blijft in contact: 4 voordelen van regelmatig contact met uw octrooigemachtigde

voordelen van regelmatig contactEP&C heeft 10 eigenschappen die ons uniek maken. Het zijn de redenen waarom onze opdrachtgevers graag met ons samenwerken. Aan de hand van een serie blogs leggen we meer uit over deze eigenschappen. Aan de beurt is #3: we blijven in contact.  

“Ik word gek van al die papieren!” zei een klant onlangs tegen me. Hij doelde op het papierwerk dat nu eenmaal komt kijken bij de bescherming van intellectueel eigendom. De oplossing is simpel: regelmatig contact met uw octrooigemachtigde. Kost dat dan niet alleen maar tijd? Nee, het levert zelfs meer tijd en vaak ook geld op. Lees in dit blog over de 4 voordelen van regelmatig contact met uw octrooigemachtigde.  

1. Tijdswinst 

Er komen best wat rapportages terecht op het bureau van een octrooihouder. Uitkomsten van searches, adviezen over haalbaarheid van het octrooi, de conceptaanvraag. En dat is nog maar een deel. Vaak taaie kost doorspekt met juridisch jargon. Het is dan lastig om hoofdzaken van bijzaken te scheiden. In contact blijven is daarom zo belangrijk. Hierdoor hoeft u niet zelf alles tot in detail door te spitten.  

Ik heb met mijn klanten maandelijks of eens per twee maanden een contactmoment. Ik geef dan een toelichting op het gevreesde papierwerk. Ik leid hen door de tekst, licht de belangrijke zaken toe en bespreek of er beslismomenten aankomen. Dit scheelt u veel tijd, want u hoeft niet meer alles te lezen. Rapportages kunnen daardoor ook korter. Geen heen en weer gemail met allerlei vragen over wat u gelezen heeft, maar direct de belangrijkste zaken op een rij.  

2. Betere advisering 


Door elkaar regelmatig te spreken leer ik uw organisatie het snelste kennen. Zo weet ik waar u mee bezig bent op het gebied van innovatie. Misschien bent u wel in gesprek met investeerders. Of werkt u aan een verbetering op uw huidige innovatie. Tijdens onze contactmomenten geef ik direct advies over de stappen die u daarbij kunt nemen. Zo zorgt regelmatig overleg voor een betere advisering over de lopende zaken. 

Het contact ontlast u en het zorgt dat het proces soepel en zonder vertraging verloopt. Komt er een deadline voor landenkeuze in zicht? Dan adviseer ik daar gelijk over. We spreken elkaar nu toch. Heb ik nog informatie van u tegoed om verder te kunnen met de indiening? Laten we het gelijk afhandelen. Mijn advisering sluit dus niet alleen beter aan bij de actuele situatie, de lijnen zijn ook een stuk korter.   

3. Budget over voor nieuwere innovaties 

Een ander belangrijk bespreekmoment betreft de jaarlijkse evaluatie van uw octrooiportefeuille. Samen kijken we kritisch naar de octrooien: wat is er nog nodig en wat niet meer? Door te snoeien in wat minder relevant is, houdt u geld over.  

Denk bijvoorbeeld aan de landen waarin uw innovatie beschermd is. Voor een octrooi betaalt u per land jaarlijks een instandhoudingstaks. Na tien jaar wordt het totaalbedrag aanmerkelijk hoger. Een flinke hap uit uw budget, terwijl u dat geld ook aan andere dingen kunt besteden. Tijdens het jaarlijkse contact moment kijken we dus samen waar u kunt besparen.   

Zijn er bijvoorbeeld landen waar u niet actief bent? Of landen waar de resultaten tegenvallen? Dan is het de overweging waard om het octrooi in die landen niet in stand te houden. Zo komt er weer budget vrij voor bescherming van innovaties die recenter zijn, het ontwikkelen van nieuwe innovaties, onderzoek naar mogelijkheden om patenten van concurrenten te omzeilen, etc.   

4. Inzicht in uw concurrentie 

Regelmatig stilstaan bij waar uw concurrent mee bezig is, is een volgende reden voor contact. Veel innovatieve bedrijven hebben een patentbewaking lopen. Recente octrooipublicaties die relevant zijn voor uw onderneming komen daarmee onder de aandacht van de collega’s binnen het bedrijf. Maandelijks een lijst met publicaties waarop doorgeklikt kan worden voor alle details. Een waardevol kijkje in de keuken van uw concurrent, maar voor velen toch best taaie kost. Wilt u meer weten over patentbewaking? Download dan hier onze gratis brochure.  

Het grote voordeel van het contactmoment is dat snel tot de kern kan worden doorgedrongen en mogelijke vervolgstappen direct besproken kunnen worden. 

Kortom: voor mij als octrooigemachtigde is regelmatig klantcontact essentieel. Natuurlijk heeft iedere octrooigemachtigde een eigen werkwijze en iedere klant andere voorkeuren. Voor mij geldt dat het mijn werk interessant maakt, maar het betekent vooral dat ik goed op de hoogte blijf. Dat zorgt voor nog beter advies en soepele procedures. Door een goede wisselwerking versterken we elkaar maximaal. 

Chatten

Wist u trouwens dat EP&C ook bereikbaar is via een chat?  Op werkdagen kunt u tussen 14:00 en 17:00 uur uw vragen stellen. Als u naar www.epc.nlgaat, opent de chat zich vanzelf. Vragen stellen kan ook per e-mail. Er zitten octrooigemachtigden klaar om binnen een werkdag uw vragen te beantwoorden. 

Wilt u meer weten over de bescherming van uw intellectueel eigendom? Of wilt u patentbewaking instellen? Neem dan contact met me op.  

 

Onderwerpen: OCTROOIGEMACHTIGDE, OCTROOI, UITVINDING, PATENT, STRATEGIE