Grafisch element EP&C header
Grafisch element EP&C header ingeklapt
Grafisch element EP&C header ingeklapt

Your Business First

OCTROOIEN | MODELLEN

Patent aanvragen op product? In deze gevallen: niet doen!

Patent-aanvragen-op-product-In-deze-gevallen-niet-doen .png

Het patenteren van een uitvinding heeft voordelen. Denk aan het buitenspel zetten van concurrenten doordat u een (tijdelijk) monopolie krijgt in uw markt. Maar er zijn ook situaties waarin een patent aanvragen op product X of Y af te raden is.

Een patent is een middel en geen doel op zich. Als een patent bijdraagt aan het realiseren van uw bedrijfsstrategie, dan hoeft u verder niet te twijfelen.

Maar regelmatig adviseren wij om geen patent aan te vragen. Isabelle beschreef eerder drie situaties. En ook in de onderstaande omstandigheden adviseren wij: denk nog een keer goed na voordat u uw Intellectueel Eigendomsrechten vastlegt. 

1. U wilt of kunt niet handhaven

Als u een patent heeft, zult u zelf moeten handhaven. De octrooipolitie is helaas niet in functie. Doet u dit niet, dan is het als investeren in een bloedmooi wedstrijdpaard om vervolgens het hek van de weide open te laten staan. Al zijn paardendieven in de ene markt actiever dan in de andere.

Neem bijvoorbeeld de Farmacie. Dit is een markt waar miljoenen in omgaan en de belangen groot zijn.  U bent aan de goden overgeleverd als u niet handhaaft. Uw voorsprong is goud waard. De vraag is niet óf uw concurrent inbreuk zal maken, maar wanneer. U moet dus bereid zijn om hierop te anticiperen.

2. Er zijn beschikbare alternatieven

Stel, u heeft een nieuw ophangsysteem uitgevonden. Het werkt goed, u bent er tevreden over en u vraagt patent aan. Maar, er zijn nog 694 alternatieven op de markt beschikbaar. Waarom zouden mensen juist úw product aanschaffen? Ze zullen dit alleen doen als uw product voordelen biedt ten opzichte van bestaande ophangsystemen.

Grote kans dat u anders uw investering niet terugverdient.

3. De ontwikkeling van uw product kost veel tijd

Gaat uw product de markt op en heeft het u veel tijd gekost om het product te ontwikkelen? Dan zal dat waarschijnlijk ook gelden voor uw concurrent. Zeker bij hype-gevoelige producten kan een dergelijke tijdsvoorsprong voldoende zijn om een stevige marktpositie in te nemen. Het laatste wat u wilt is uw concurrent in het zadel helpen met een uitgebreide omschrijving van uw uitvinding in een (openbare) octrooiaanvraag.

Misschien dus niet doen.

Of tóch een patent aanvragen?

Toch is het niet altijd zo zwart/wit. In voorbeeld 2 over de ‘beschikbare alternatieven’ kunnen er beweegredenen zijn om juist wél een patent aan te vragen. Bijvoorbeeld voor marketingdoeleinden als blijkt dat een gepatenteerd ophangsysteem zorgt voor een boost in uw omzet. Of als u gebruikt wilt maken van de innovatiebox om belastingvoordeel te genieten.

De moraal van het verhaal

Denk eerst na over uw bedrijfsstrategie en wat u wilt bereiken met uw innovatie. Past het opbouwen van een octrooiportefeuille binnen deze strategie, dan is het aanvragen van een octrooi zinvol.

Ingewikkeld? Een octrooigemachtigde kan u in een vroeg stadium van een ontwikkelingstraject richting geven. Hij of zij stelt de kritische vragen die u helpen tot een passende strategie te komen. 

Verder lezen? Lees meer over de betekenis van een patent of het verschil tussen een octrooi en een patent.

New Call-to-action

Onderwerpen: Octrooi, Patent, Aanvragen, Intellectueel Eigendom