Your Business First

OCTROOIEN | MODELLEN

Nieuwe, duurzame verpakking? Bescherm uw ontwerp!

NIEUWE, DUURZAME VERPAKKING? BESCHERM UW ONTWERP!Ik zie het de laatste tijd steeds vaker op borrels en bijeenkomsten: er staan niet alleen chips en nootjes op tafel, maar ook groentes zoals snacktomaatjes. Heel gezond en helemaal van deze tijd. Elke supermarkt verkoopt dit soort snacks, maar wat valt op als je er eens goed naar kijkt? De snoeptomaatjes van verschillende producenten en winkels zitten nog steeds vaak in dezelfde soort verpakkingen: hoge, doorzichtige plastic emmertjes. Weinig onderscheidend.

Plastic schaamte

Door “plastic schaamte” kiezen consumenten bovendien steeds vaker doelbewust voor groente en fruit die verpakt zijn in een duurzame verpakking. Tuinders en toeleveranciers voelen dit uitstekend aan en komen nu in een rap tempo met duurzame alternatieven. Creatieve oplossingen van bijvoorbeeld karton die er vaak fantastisch uitzien én functioneel zijn. Het auberginelabel op de afbeelding bij dit blog is hier een mooi voorbeeld van.

Onderscheidend element

Een creatieve verpakking is een belangrijk onderscheidend element van uw verse product. Het zorgt ervoor dat consumenten doelbewust uw groente of fruit kunnen gaan kopen en niet per ongeluk van een veel mindere kwaliteit die er “toevallig” veel op lijkt.

Bescherm uw unieke verpakking

Het is dan ook van essentieel belang dat de nieuwe verpakking goed beschermd wordt. Doet u dit niet, dan kan uw verpakking - waar uw ontwerpers tijd en moeite in gestoken hebben - vervolgens schaamteloos door anderen worden nagemaakt.

Modelbescherming - Let op de details

Bescherming kan bijvoorbeeld door er een modelaanvraag voor in te laten dienen. Hiermee kan de uiterlijke vormgeving exclusief voor u worden beschermd. Het is dan wel belangrijk om bij het vastleggen van een ontwerp goed na te denken over de manier waarop dit wordt gedaan. Wat er in de afbeeldingen van een modelaanvraag wel of juist niet te zien is, zal later doorslaggevend kunnen zijn. Het weergeven van details betekent het claimen daarvan.
Disclaimen kan door het weglaten van details of door ze te stippelen. Dit kan vervolgens gecombineerd worden met een meervoudige modelregistratie om zo tot een maximale beschermingsomvang te komen.

Koopje!

Wist u dat u voor €1.310,- al een gemeenschappelijk Europees Community design kunt laten aanvragen dat dan exclusiviteit kan bieden voor alle 28 landen van de Europese Unie? Een waardevolle investering.

25 jaar lang exclusiviteit

Juist nu veel producenten van verpakking wisselen, is het een uitgelezen moment om ervoor te zorgen dat uw creatieve, duurzame en mooie ontwerp van u blijft. De modelbescherming geldt namelijk voor de komende 25 jaar, mits u de instandhouding elke vijf jaar verlengt. Het houdt uw product al die jaren dan niet alleen goed en duurzaam verpakt maar ook nog eens herkenbaar dankzij de exclusieve modelbescherming. Zo zal de consument in het vervolg precies weten welke van die lekkere zoete snacktomaatjes hij of zij in de supermarkt moet kopen.

Beeld: Auberginelabel - Solvent Verpak

Onderwerpen: Octrooi, Verpakking, Tuinbouw, tuinbouw verpakkingen