Grafisch element EP&C header
Grafisch element EP&C header ingeklapt
Grafisch element EP&C header ingeklapt

Your Business First

OCTROOIEN | MODELLEN

Elon Musk geeft kennis heus niet zomaar weg

Elon_Musk_geeft_kennis_heus_niet_zomaar_weg.jpg

Elon Musk staat symbool voor het nieuwe ondernemen. Niet langer is ‘kennis is macht’ het devies, maar ‘kennis moet je delen’. Volgens Musk is een octrooi ‘niet meer dan een ticket voor een rechtszaak’. Maar geen zorg: naar de rechter zal Tesla niet stappen, bezweert hij.

Elon Musk staat symbool voor het nieuwe ondernemen. Niet langer is ‘kennis is macht’ het devies, maar ‘kennis moet je delen’. Volgens Musk is een octrooi ‘niet meer dan een ticket voor een rechtszaak’. Maar geen zorg: naar de rechter zal Tesla niet stappen, bezweert hij.

Opmerkelijk genoeg kreeg Musk snel bijval uit op het eerste oog onverwachte hoek. Ook Toyota liet weten dat het de octrooien op motoren die waterstof in elektriciteit omzetten en de bijbehorende pompstations vrijgeeft. Het lijkt nauwelijks voorstelbaar. Eén van de grootste autofabrikanten in de wereld investeert honderden miljoenen in onderzoek om die kennis vervolgens zomaar weg te geven aan de concurrentie.

Het is helaas te mooi om waar te zijn. Achter deze façade van nobele motieven woedt wel degelijk een harde concurrentiestrijd. De inzet: welke technologie wordt dé standaard in e-mobility. Die van Tesla of Toyota (of een andere fabrikant)? Vergelijk het met de videorecorders in de jaren tachtig, een slag die door JVC met het VHS-systeem werd gewonnen van Betamax van Sony. Of recenter met de besturingssystemen iOS (Apple) en Android (Google) voor mobiele telefoons.

Het valt te betwijfelen of Musk zijn octrooien nog steeds vrijgeeft zodra Tesla deze strijd gewonnen heeft. Ondanks zijn mooie woorden, investeert Tesla nog steeds veel tijd en geld in de bescherming van zijn vindingen door het internationaal registreren van octrooien. Musk heeft ook niet gezegd daarmee op te houden. Ook voor de technologie die Tesla ontwikkelt en produceert in de grootste accufabriek ter wereld, worden zorgvuldig en met hulp van de allerbeste juristen octrooien gedeponeerd. Toyota is daar helder over. De octrooien voor de motortechnologie zijn slechts tijdelijk vrij, tot 2020.

Natuurlijk is Elon Musk een innovatieve en creatieve ondernemer, bewondering daarvoor is op zijn plaats. Maar het is ook een harde, slimme zakenman die commercieel succes nastreeft. Tesla moet de Apple van de auto-industrie worden. Dat is heel begrijpelijk, maar ook een voorbode: er is vermoedelijk niet één bedrijf in de wereld dat zoveel rechtszaken voert tegen inbreuk op octrooien als Apple.

Lees hier het originele artikel van Het Financieele Dagblad.

Onderwerpen: Octrooi, Column, Algemeen, Innovatie