Een nieuw werk in de stijl van Rembrandt van Rijn siert de wand van een Nederlandse galerie. Het kunstwerk is gemaakt met behulp van algoritmen, software en een 3D-printer. Met het project willen vooraanstaande bedrijven de kracht van innovatie laten zien.
In het project ‘The Next Rembrandt’ hebben specialisten van de TU Delft, ING, Microsoft, het Mauritshuis en het Rembrandthuis gedurende anderhalf jaar samengewerkt, in een team van onder meer kunsthistorici, ICT’ers en data-analisten. Met de ‘nieuwe’ Rembrandt willen de samenwerkende partijen laten zien dat het gebruik van data in software niet alleen voor betere bedrijfsprestaties zorgt, maar ook om iets te creëren dat mensen emotioneel raakt.
Man met hoed en kraag
Voor het nieuwe kunstwerk van 148 miljoen pixels zijn bijna 170.000 schilderij-onderdelen uit de 346 schilderijen van Rembrandt digitaal opgeslagen. Omdat de meester voornamelijk portretten schilderde, is gekozen om een afbeelding van een blanke man met hoed, baard en kraag en donkere kleding te creëren. Dat gebeurde met behulp van statistische analyse en deep learning algoritmen. Een algoritme is een eindige reeks instructies aan software om een bepaald doel te bereiken.
Geloofwaardig
Om de afbeelding een realistisch schilderij-reliëf te geven is speciale inkt in meerdere lagen gebruikt in een 3D-printer. De scheppers van het werk hebben technologie en data gebruikt om iets nieuws te creëren, zoals Rembrandt dat deed met verf en kwasten. Conservator David de Witt van het Rembrandthuis noemt het resultaat een alleszins geloofwaardige Rembrandt. Er zijn echter ook kunstkenners die zich sceptisch over het resultaat uitlaten. Dat vinden de initiatiefnemers prima, want ze willen met het project vooral de discussie bevorderen over de relatie tussen kunstmatige intelligentie, datagebruik, menselijk ontwerp en emotie.
Beeld: www.nextrembrandt.com