Grafisch element EP&C header
Grafisch element EP&C header ingeklapt
Grafisch element EP&C header ingeklapt

Your Business First

OCTROOIEN | MODELLEN

Toverwoord is onderscheidend vermogen

Toverwoord_is_onderscheidend_vermogen.jpgHet is de lotsbestemming van elk succesvol A-merk. Je kunt er vergif op innemen dat supermarktketens vrijwel onmiddellijk proberen mee te liften op het verkoopsucces door een goed gelijkend maar net niet identiek huismerk in het schap te zetten.

Op dat terrein zitten grote spelers als Unilever en Albert Heijn elkaar vrijwel permanent juridisch in de haren. Ketens zoeken met hun huismerken steeds de grenzen op, om zoveel mogelijk op het A-merk te lijken. Opmerkelijk is dat de juridische waarneming en beoordeling een heel andere kan zijn dan die van bijvoorbeeld de consument.

Intellectueel Eigendom

Zo kan het gebeuren dat de rechtbank het geen probleem vindt dat de AH-huismerkpindakaas qua verpakkingskleur en uitstraling wel heel erg sterk lijkt op de Calvé-pindakaas van Unilever. De klant ziet nagenoeg geen verschil, maar de rechter kijkt naar de registratie van het Intellectueel Eigendom. Is die registratie gebrekkig, of kom je met een product dat er een element aan toevoegt of afhaalt, zodat er geen verwarring mogelijk is, dan is er volgens de rechter geen sprake van inbreuk. Het feit dat de producten qua kleur nagenoeg identiek zijn, is geen argument om het huismerk te verbieden. Rechters zijn over het algemeen terughoudend om kleuren te erkennen als uniek voor een merk, want zoveel kleuren hebben we nu eenmaal niet. Een kleur wordt pas juridisch erkend als bescherming voor een merk als het publiek die kleur ook daadwerkelijk als het merk ziet en ervaart. Dat proces heet inburgeren.

Toverwoord_is_onderscheidend_vermogen-AHvsUnilever.jpg

Onderscheidend vermogen

Opvallender maar uit het voorgaande wel verklaarbaar is dat de rechter het imiteren van de blauwe dop voor pindakaas van Calvé dan weer niet goedvindt. De gele dop van Calvé was niet onderscheidend voor pindakaas en mocht daarom geïmiteerd worden. De blauwe dop van Calvé is voor pindakaas ongebruikelijk en daarom onderscheidend en mag om die reden niet geïmiteerd worden. Onderscheidend vermogen is het toverwoord.

Onderwerpen: COLUMN, MODELRECHT, MERKRECHT